fbpx
StudioLokomotywa.pl • Napędzamy Twoje SEO!

Czym jest czynnik UX w kontekście budowy strony WWW?

Opublikował użytkownik: Lukasz

Podczas budowania strony internetowej komfort korzystania z witryny przez potencjalnego klienta warto postawić na pierwszym miejscu. Istnieją pewne niezmienne wytyczne, które zapewniają użytkownikowi łatwość w poruszaniu się po serwisie, a jego właścicielowi osiągnięcie zamierzonego rezultatu np. sprzedaż usługi. Poniższa infografika ma na celu wskazanie tych obszarów i zrozumienie jak ‘nie przeciążyć odbiorcy’.

Zbuduj serwis, który będzie chciało się przeglądać i chętnie wracać !

Czytelne menu

Jak zagwarantować użytkownikowi łatwe nawigowanie po Twoim serwisie, tak aby odnalazł interesujące go treści?

Stwórz takie menu, które będzie:

  • Możliwe do kliknięcia
  • Dostęp z każdego miejsca
  • Umożliwiające zorientowanie się gdzie jestem obecnie?
  • Używaj jednoznacznych ikon
  • Warto, by przyciski CTA nie przypominały reklam

Nadrzędna funkcja Twojej strony

Jasno przekaż jaki jest cel istniena Twojej witryny.
Masz tylko kilka sekund na to, by zachęcić użytkownika do pozostania na stronie i zorientowania się co masz mu do zaproponowania.

Jak w jasny sposób zakomunikować czemu służy Twoja strona i co może dać internaucie?

  • Użyj zdjęć wysokiej jakości skojarzonych z twoim biznesem. To właśnie
    one pomogą odbiorcy szybko wychwycić co szybko może zrobić na
    Twojej stronie.
  • Zastosuj krótkie opisy wyjaśniające na czym polega Twoja oferta np.
    'tylko 4 proste kroki dzielą Cię od …’
  • Używaj krótkich zdań
  • Stosuj proste opisy
  • nazwy usług/produktów powinny być takie same na całej stronie –
    unikniesze niepotrzebnego 'pomieszania’

Aspekt wizualny

Jak zwiększyć przyjemność i zadowolenie z poruszania się po Twojej witrynie?

  • Zadbaj o estetykę i warstwę graficzną
  • Wywołanie pozytywnych emocji zachęci użytkownika do powrotu na
    stronę.Oczywiście trzeba uważać, by zbyt wielka ilość elementów
    graficznych nie wywołała odwrotnego skutku
  • Ustal swoją grupę docelową – a następnie dopasuj do niej formę
    graficzną i treści.
  • Dostosuj witrynę do preferencji swoich odbiorców. Określ czy
    odbiorcą będzie klient biznesowy czy indywidualny. Inną stronę
    zbudujesz dla młodych mam, a inną estetykę przygotujesz dla
    biznesmenów wwieku średnim.
  • Warto, by kolorystyka była spójna z całą identyfikacją graficzną.

Zawartość merytoryczna

Internauta nie czyta, ale skanuje.

  • Liczy tym samym, że podobne informacje będą obok siebie. Warto o
    tym pamiętać.
  • Teksty powinny być pogrupowane w logiczne sekcje.
  • Stosuj jasne i czytelne nagłówki.
  • Unikaj ścian tekstu.
  • Pomocne będą wypunktowania.

’Co zyskam?’

Wchodząc na witrynę podświadomie zadajemy sobie powyższe pytanie.

Czy użytkownik musi się domyślać jakie korzyści związane są z Twoją ofertą?
Czy w jasny sposób uwypukliłeś je na stronie?
Jaką unikatową wartość dodaną oferujesz?

Czy potencjalny klient musi się domyślać co daje mu Twój produkt?

  • Twoje przewagi muszą być jasno wyeksponowane.
  • Oferujesz coś czego nie mają inni? Powtórz to kilka razy w różnych
    miejscach witryny.
  • Posługuj się opiniami – oczywiście tylko autentycznymi!
  • Wyeksponuj statystyki potwierdzające Twoje doświadczenie/jakość
    etc.
  • Liczby, liczby, liczby…- pokaż swoje wyniki, pochwal się ilością
    sprzedanych produktów, projektów, realizacji.

Feedback

Czy użytkownik Twojej strony otrzymuje jasną informację zwrotną na temat swoich działań?

  • Czy podczas błędnego zachowania, otrzymuje informację jak
    poprawnie działać?
  • Czy stosujesz komunikaty zwrotne zawierające instrukcję i rozwiązanie
    problemu?
  • Stosuj wskazówki zawierające krótkie, jasne propozycje prawidłowych
    ruchów.
  • Zbuduj poczucie bezpieczeństwa, poprzez możliwość otrzymania
    dodatkowego supportu (e-mail,adres etc.)

Kluczowe ścieżki

Zadbaj, by najważniejsze 'ścieżki’ nie zawierały błędów.

  • Zastanów się jakie 'kłody’ rzuciłeś nieświadomie użytkownikowi pod
    nogi.
  • Co utrudnia mu poruszanie po serwisie. Co wydłuża czas i z jakimi
    przeciwnościami mierzy się Twój potencjalny klient, zamiast płynnie
    konwertować
  • Jeśli wydaje ci się, że nie widzisz takich błędów – skorzystaj z narzędzi
    Google Analythics czy Optimizely
  • Może warto poprosić kogoś znajomego, by zamówił produkt na Twojej
    stronie internetowej i opisał doświadczenie, podzielił się
    spostrzeżeniami?

Call to Action

Czy wiesz, że wygląd i tekst przycisków CTA ma olbrzymi wpływ na podejmowanie decyzji zakupowych i może wpłynąć na zwiększenie konwersji?

  • Poeksperymentuj z kolorami
  • Zadbaj o odpowiedni kontrast.
  • Nazwy etykiet dostosuj do danej akcji, tak aby Twój klient nie miał
    wątpliwości, jakie działanie podejmuje.
  • Warto stosować opisy w 1 os. liczby pojedyńczej „Kupuję”,
    „Zamawiam”.

Formularze

O ile się da – skracaj.

  • Im są krótsze i łatwiejsze, tym lepiej, a więc wyeliminuj wszystkie
    zbędne pola.
  • Zachowując przy tym logiczny układ – czyli np. zestawienie danych
    kontaktowych obok siebie
  • Jeśli to możliwe zastosuj automatyczne wprowadzanie danych.
  • Długość pól powinna wskazywać na ilość potrzebnych do
    wprowadzenia znaków.
  • Bardzo często wypełnienie formularza to ostatnie działanie
    użytkownika na Twojej stronie, a forma jaką zaprezentujesz będzie
    miałaniebanalne znaczenie.
  • Istnieją badania, wskazujące, że skrócenie formularza z kilkunastu do
    czterech pól może poprawić konwersję o ponad 100% !

Możliwość komentowania została wyłączona.

Zwiększ widoczność swojej firmy w sieci!

Nie pozwól, aby Twoja firma była niewidoczna w internecie. Skontaktuj się z nami już dziś, aby odkryć, jak SEO może zmienić los Twojego biznesu. Z naszą pomocą zdobędziesz przewagę, której potrzebujesz.