Data publikacji: 22 sierpnia 2018
Content Marketing to tworzenie wartościowych, atrakcyjnych i użytecznych treści, które mają odpowiadać na potrzeby określonych odbiorców. W marketingu treści liczą się przede wszystkim historie oraz to w jaki sposób są one przekazywane. Nie polega on tylko na produkcji treści, ale przede wszystkim na zrozumieniu oraz słuchaniu naszego klienta. Każdą grupę odbiorców należy traktować jako wymagającą i szczególną. Content marketing bazuje na budowaniu długotrwałych relacji z odbiorcą poprzez tworzenie warunków do interakcji i zaangażowania obu stron. Ten rodzaj marketingu wymaga niezwykłej systematyczności i konsekwencji.
Celowym zabiegiem jest zbudowanie person, które będą wymyślonymi oraz idealnymi i wzorowymi profilami Twoich odbiorców. Po drugiej stronie zawsze jest człowiek, więc im lepiej go będziemy znać i będziemy wiedzieć jakie ma potrzeby, tym skuteczniejsza będzie nasza komunikacja, co przyniesie większe efekty.
Content marketing to nie tylko „sucha” treść, którą udostępniamy swoim odbiorcom na stronie internetowej czy też na profilu w mediach społecznościowych. Składają się na to także e-booki, infografiki jak i ciekawe, interesujące wideo oraz animacje.
Kluczowa tutaj okazuje się psychologia, dzięki której łatwiej możemy zrozumieć drugiego człowieka i łatwiej do niego dotrzeć. Aby lepiej zrozumieć potrzeby Twoich odbiorców, musisz poznać pewne mechanizmy, które kierują ludzką psychiką.
Pierwszym z nich jest opinia innych – przejmujemy się tym, co myślą o nas inni, a chcielibyśmy, żeby mieli o nas jak najlepsze zdanie. Osoby będące w naszym otoczeniu, swoim zachowaniem sugerują nam, jak powinniśmy postępować w określonych sytuacjach. Ma to miejsce szczególnie w sytuacjach dla nas nowych i nieznanych, a już sama przynależność do grupy buduje w ludziach poczucie bezpieczeństwa.
Bardzo dobrym rozwiązaniem jest zaproszenie do współpracy znanych osób, a ich wybór zależy w głównej mierze od rodzaju Twojej grupy docelowej. Pomysły, które powstają z tego typu współprac, często są na tyle niespotykane, że z łatwością udaje im się trafić do określonych odbiorców.
Równie ważna jest siła rekomendacji, ponieważ według badań Nielsena aż 82% z nas podejmuje decyzje w oparciu o rekomendacje znajomych. Opinia i polecenie innych jest dla nas niezwykle ważne i kierujemy się zaufaniem.
Drugi równie istotny mechanizm to mechanizm FOMO, który wywołuje strach przed tym, że coś nas może ominąć. W dzisiejszych czasach większość z nas obawia się, że nie będzie na bieżąco i przestanie orientować się w najnowszych trendach.
Jeśli chodzi o FOMO najbardziej napędza je ograniczenie możliwości skorzystania z danej okazji. Cykliczne akcje, które trwają przez określony, krótki czas idealnie pasują do działania tego mechanizmu.
Trzecim mechanizmem jest wywieranie wpływu społecznego na innych. Wyobraźmy sobie sytuację kiedy coś otrzymujemy od innej osoby – jakie są nasze odczucia? Pierwsza myśl to nieświadoma chęć odwdzięczenia się oraz poczucie zobowiązania. Łatwo ten zabieg przenieść do marketingu – otrzymujemy coś w prezencie od danej firmy, a więc jesteśmy bardziej skłonni do skorzystania z jej usług.
Powyższe mechanizmy pomogą w stworzeniu lepszego content marketingu, który w ujęciu psychologicznym powinien opierać się na dostosowaniu naszej oferty do potrzeb klienta, na próbie lepszego zrozumienia odbiorcy, a także zdobyciu określonej grupy odbiorców, którzy będą lojalni i docenią Twoją pracę.
Najczęstsze problemy content marketingu to niesystematyczność, zbyt mała ilość treści, nieumiejętny dobór tematów i tworzenia treści interesujących i atrakcyjnych dla czytelników, jednolita forma contentu, czyli brak urozmaicenia strategii o treści wizualne, jak i również trudność w ocenie efektów.
Jednak warunek jest taki, że na analizę zachowań odbiorcy musi zostać poświęcona duża część czasu. Content marketing to długi i wieloetapowy proces, w którym najważniejszy jest odbiorca. Jest to działanie długofalowe, które jest tym skuteczniejsze, im dłużej będzie realizowane. Z kolei odbiorcę trzeba traktować jako naszego rozmówcę, a nie tylko słuchacza, do którego wysyłamy ogólny komunikat.
Nie pozwól, aby Twoja firma była niewidoczna w internecie. Skontaktuj się z nami już dziś, aby odkryć, jak SEO może zmienić los Twojego biznesu. Z naszą pomocą zdobędziesz przewagę, której potrzebujesz.
Możliwość komentowania została wyłączona.