Data publikacji: 3 października 2019
W dotarciu do odbiorców internet wiedzie prym już od kilku lat. Mając możliwość poszerzenia swojej wiedzy dosłownie w kilka chwil, już mało kto ma ochotę fatygować się i jechać do biblioteki miejskiej czy też nawet pobliskiej księgarni. To samo tyczy się kwestii użycia słowników językowych oraz korzystania z encyklopedii. W obu przypadkach wybiera się zazwyczaj wersję online. Wiekszość młodych przedsięborców szuka również w sieci firm, którym może zlecić reklamę internetową, taką jak pozycjonowanie czy też Google Ads.
Wszystko z pozoru brzmi bajecznie prosto. Początki jednak nie są wcale takie banalne. Od czegoś trzeba zacząć i przede wszystkim dotrzeć ze swoją ofertą do szerszych kręgów ludzi. Prawdą jest, że nawet najbardziej wartościowe rzeczy umieszczone w sieci nie odniosą oczekiwanego sukcesu i swojego założonego celu, jeżeli zostaną zauważone tylko przez kilka osób. W jaki zatem sposób znaleźć odbiorców?
Istnieją dwa podstawowe sposoby dotarcia ze swoim contentem do innych ludzi. Mowa tutaj oczywiście o pozycjonowaniu oraz kampaniach Google Ads.
W pozycjonowaniu szczególną rolę odgrywa wartość merytoryczna zamieszczonych treści – tekstów, grafik, materiałów video czy też infografik. Powinny być one jedyne w swoim rodzaju, przyciągające uwagę adresata oraz niebanalne. Aby jednak mogły urzec odbiorców, muszą być na tyle widoczne w Google, aby klienci mogli się z nimi zapoznać. Ku temu służy pozycjonowanie. Jednym z elementów tego procesu jest optymalizacja treści – poprzez nasycenie jej frazami kluczowymi w celu osiągnięcia najlepszej wartości. Algorytm wyszukiwarki analizuje wszystkie strony, które mają podobny tematycznie content i wybiera najlepsze w swoim zestawieniu.
Niejedna osoba przyzna, że szukając określonego hasła w Google, klika się wpierw na strony pojawiające się na samym początku listy. Mało kto ma na tyle czasu oraz cierpliwości, żeby przeglądać dalsze wyniki wyszukiwań. I o to chodzi w pozycjonowaniu (SEO). Jego jednym z elementarnych założeń jest znalezienie danej strony niemal natychmiast.
Pozycjonowanie, pomimo swojej złożoności, ma w ostatecznym rozrachunku wymierne korzyści. Zdecydowanie zwiększa on liczbę odbiorców (ruch), ale jest też w stanie wpłynąć na podjęte przez nich decyzje, takie jak zakup określonego towaru. Dlaczego? W dzisiejszych czasach dobre agencje SEO nie dbają wyłącznie o zdobycie wejsć na stronę www, ale dbają także o konwersję poprzez optymalizację elementów strony pod UX.
Trzeba tutaj również wyraźnie podkreślić, że pomimo swojego długiego okresu trwania, jest on opłacalny i efekt jest widoczny także po zakończeniu prac. Innymi słowy, nawet po zaprzestaniu czynności SEO, rezultat jest dalej dostrzegalny. Dlatego też trzeba być od razu przygotowanym na to, że wszystko nie zadzieje się natychmiast, niczym machnięciem czarodziejską różdżką.
Dodatkowo znaczenie będzie miał również fakt panującej na rynku konkurencji. Im więcej aktualnie dzieje się z zakresu danej dziedziny i im dany temat jest bardziej chwytliwy, tym oczywiście trudniej będzie uzyskać zamierzony efekt. O to jednak też między innymi chodzi. Chcemy dotrzeć do potencjalnych odbiorców, którzy koniec końców będą mieli wybór między naszymi usługami, a ofertami proponowanymi przez inne firmy. Nie da się tego uniknąć, ale jeżeli cały proces pozycjonowania przeprowadzi się w sposób rzetelny oraz mający na względzie zasady uczciwej konkurencji i sprawiedliwości, to nie będzie żadnego problemu.
Abstrahując od tego, że na efekty pozycjonowania trzeba poczekać czasem nawet kilka miesięcy, to w tym miejscu nasuwa się pytanie: W jaki sposób można obiektywnie ocenić czy te długotrwałe starania pozwoliły osiągnąć zamierzony cel, czy też raczej nie doprowadziły do korzyści proporcjonalnych do wysiłków?
Żeby móc to jednoznacznie stwierdzić, zazwyczaj bierze się pod uwagę trzy podstawowe przesłanki, do których zalicza się przede wszystkim:
Nie można pominąć jednak faktu, że pozycjonowanie często nie zalicza się do usług tanich. Kwestia czasochłonności, która jest ściśle związana z całym tym zjawiskiem, będzie oznaczała konieczność poniesienia określonych kosztów. Będą one każdorazowo uzależnione od dokładnego czasu trwania tego procesu oraz od przedsiębranych środków. Pozycjoner musi cały czas trzymać rękę na pulsie i mieć świadomość każdorazowych zmian w postaci regularnej optymalizacji strony zgodnie z nowymi wytycznymi Google, czy wręcz przeciwnie – wycofania wcześniejszych działań. Nie powinien on po dokonaniu jakichś czynności zaprzestać działań i wrócić do nich dopiero po dłuższym czasie.
Google Ads to szeroko pojęte reklamy w wyszukiwarce Google oraz na ich stronach partnerskich. Ich celem jest natychmiastowe wyświetlenie się strony potencjlanym odbiorcom na najwyższych pozycjach. Atutem może być tutaj fakt, że to reklamodawca decyduje kiedy i gdzie ma się taka reklama pojawiać. Efekt jest praktycznie błyskawiczny i w przeciwieństwie do pozycjonowania, nie trzeba na niego aż tyle czekać.
Poza tym styczność z reklamami w sieci mamy praktycznie na każdym kroku. Sugerując się określonymi wytycznymi takimi jak wiek, płeć czy też wreszcie jeszcze bardziej indywidualne kwestie, można też wybrać konkretne osoby, do których powinna taka reklama trafić. Targetowanie jest niezwykle istotne w kampaniach banerowych.
O tym, kto będzie wyświetlał się u góry płatnych wyników wyszukiwania decyduje wynik jakości. Składa się na niego to, czy promowana strona odpowiada na zapytania odbiorców oraz stawka, jaką reklamodawca jest w stanie zapłacić za jedno wejście na swoją stronę www – CPC. Docelowy rezultat będzie jednak uzależniony w głównej mierze od poczynionych nakładów finansowych.
Trudność natomiast będzie polegała tutaj na bardzo dobrym oraz fachowym researchu słów kluczowych, które mają być bezpośrednio związane z naszą stroną. Dodatkowo nie da się zaprzeczyć, że wielu odbiorców reaguje bardzo negatywnie na jakiekolwiek reklamy, często nawet nie zwracając uwagi czego one dotyczą i tym samym jaki produkt rozpowszechniają. Trzeba też w tym miejscu zdawać sobie sprawę, że efekt działania reklam jest krótkotrwały i po zaprzestaniu jakichkolwiek starań w tym zakresie, popularność naszej strony tak samo szybko spadnie, jak też szybko się pojawiła.
Biorąc pod uwagę wymienione wyżej przesłanki, trudno podjąć jednoznaczną decyzję i opowiedzieć się na rzecz tylko jednej z dwóch opcji. Prawdą jest, że obie z nich są tak skonstruowane, by idealnie ze sobą współgrać i jednocześnie się uzupełniać. Multiplikuje to wówczas szansę trafienia do jeszcze większego grona odbiorców oraz może też budować lepszą relację z adresatem, który widząc nasze starania oraz gotowość poniesienia określonych środków na zyskanie popularności, spojrzy przychylniej na cały proces. Nasza witryna jest dzięki temu widzialna zarówno z punktu widzenia płatnych wyszukiwarek, jak i z poziomu wyników organicznych.
Jeżeli jednak na przykład ktoś znajduje się akurat w takim położeniu, że posiadane środki finansowe nie pozwalają na wybór od razu obu rozwiązań, to trzeba zastanowić się, co wybrać i na uzyskanie jakiego efektu czekamy. Pozycjonowanie trwa dłużej, ale też efekty są trwalsze, dzięki czemu konieczność poświęconego czasu oraz poniesionych kosztów nie jest odczuwana aż tak bardzo dotkliwie. Dodatkowo zyskuje się tutaj zazwyczaj stałych odbiorców, którzy z własnej i nieprzymuszonej woli regularnie odwiedzają naszą stronę.
W tym miejscu wyraźnie akcentuje się, że pozycjonowanie lepiej się sprawdzi nie w przypadku działalności sezonowych, w których wymaga się natychmiastowej popularności strony, ale właśnie w sytuacji prowadzenia długoletnich działalności. Reklama Google Ads sugerowana jest natomiast tym przedsiębiorcom, którym zależy na zdobyciu klientów tu i teraz, którzy napędzą jego biznes. Drugim wariantem jest sezonowość oferty. Na przykład wulkanizator powinien dbać o swoją stronę przez cały rok za pomocą pozycjonowania organicznego, ale w sezonie, gdy zarabia najwięcej, warto, by postawił na reklamę błyskawiczną w Ads.
Wydawałoby się, że reklama internetowa jest kwestią wręcz banalną i jeżeli ma się gotowy materiał, który chce się przedstawić odbiorcy w sieci, bądź też jeżeli ma się plan działania, na którego podstawie chce się prowadzić daną działalność, wystarczy zgromadzić odpowiednie środki finansowe i mówiąc kolokwialnie – wziąć się do roboty. Nic bardziej mylnego. Dzisiejsze realia pokazują, że twórców z gotowymi pomysłami oraz planami działania jest mnóstwo. Gorzej właśnie ten plan urzeczywistnić i zainteresować swoją treścią odbiorcę, który w świecie zarazem wszystkiego i niczego, jest nadzwyczaj wybredny. Dlatego też niemożliwym jest obejście się bez reklamy.
Pozycjonowanie i Google Ads to 2 opcje promocji strony internetowej. Pierwsza daje lepszy efekt w skali długofalowej i ostatecznie jest tańsza, natomiast druga nastawiona jest na szybkie zdobycie klienta za większą kwotę inwestycji.
Nie pozwól, aby Twoja firma była niewidoczna w internecie. Skontaktuj się z nami już dziś, aby odkryć, jak SEO może zmienić los Twojego biznesu. Z naszą pomocą zdobędziesz przewagę, której potrzebujesz.