Data publikacji: 29 lipca 2016
Dofollow, nofollow, linki – często te wyrażenia są niezrozumiałe i odrzucają na wstępie czytelników, którzy chcą dowiedzieć się więcej o pozycjonowaniu. Dzisiaj objaśnimy tę skomplikowaną kwestię w przystępny sposób.
O tym, że link building do Twojej strony jest ważnym działaniem w procesie pozycjonowania, pisaliśmy już na naszym blogu. Tym razem wejdziemy w większe szczegóły i odtajnimy magiczne określenia: dofollow i nofollow. Jaka jest różnica między tymi znacznikami i ich rola?
Wspomniane znaczniki odgrywają dużą rolę dla robotów wyszukiwarki Google. Algorytmy amerykańskiej firmy, biorąc pod uwagę dane przeglądarek i zauważając atrybut dofollow lub nofollow linku, wykonują określone działanie. Dzięki nim wiedzą, jak traktować dany link, czyli odnośnik do Twojej strony – podążać za nim dalej, przekazać część mocy lub go zbagatelizować.
Gdy roboty Google dotrą do linku określonego tym znacznikiem, podążają za nim, by odwiedzić stronę, do której kieruje. Jakie są tego korzyści? Jeśli jest to link do Twojej witryny i znajduje się w dobrym portalu/blogu, to wzrasta w obliczeniach ,,wyszukiwarki” wartość Twojej strony, co w konsekwencji wpływa na wyższe pozycje fraz kluczowych. Oddaje Ci po prostu część swojej „mocy”.
Przykład:
Gdy strona 1 ma lepszy ranking niż strona 2, to link dofollow z 1 do 2 pomaga 2 w uzyskaniu lepszej pozycji. Tym samym 1 traci trochę swojej mocy.
Teoretycznie znacznik ten nie ma znaczenia dla robotów Google, gdyż utarło się, że strona, w której umieścisz odnośnik do swojej, nie oddaje żadnej mocy. Zgodnie z najnowszymi analizami, okazuje się, że tak nie jest. Mimo wszystko, linki z atrybutem nofollow także ,,pobierają” część siły stronie, na której się znajdują. Mają również wpływ na pozycjonowanie Twojej strony, dlatego warto brać je pod uwagę podczas przygotowywania strategii SEO.
Aby skutecznie wykorzystać potencjał link buildingu, należy odpowiednio dywersyfikować linki z atrybutami dofollow i nofollow, czyli różnicować je. Pamiętaj, by wszystkie zdobywane odnośniki nie były dofollow lub nofollow, gdyż dla Google wygląda to nienaturalnie. Warto znaleźć odpowiedni balans metodą prób i błędów.
Wiemy już, czym są linki zewnętrzne dofollow i nofollow, ale warto w tym miejscu zaznaczyć, iż wyróżnia się również i inne ich rodzaje, o jakich jak najbardziej warto wspomnieć.
Jednymi z nich są linki oznaczone jako UGC. Czym one są? Jakie mają znaczenie w całym tym linkowaniu zewnętrznym? UGC jest to skrót od User Generated Content. Tego typu linki przekierowują do treści, które nie są tworzone przez właściciela domeny i nie są również wykonywane na potrzeby pozycjonowania, ale są one generowane przez użytkowników, zarówno w witrynie, jak również i poza nią. Do takich linków UGC zaliczyć można na przykład komentarze odnoszące się do konkretnych informacji, posty na forach internetowych czy polecenia. Czy takie linki są wartościowe i mogą one mieć wpływ na pozycjonowanie stron? Jak najbardziej tak. Takie treści mogą mieć znaczenie dla wzrostu wskaźników wydajności na stronie, ale jeśli są one odpowiednie. Może bowiem zdarzyć się tak, iż UGC przyniosą efekt zupełnie odwrotny, jeśli na przykład pojawią się opinie złe lub spamerskie.
Innymi, z dostępnych na rynku linków zewnętrznych są te, określane jako Sponsored, a więc jak sama nazwa mówi, określają one linki sponsorowane, a więc płatne, które występują jako formy reklamy. Takie linki można umieścić w artykułach lub na blogach, stawiając przy tym na barterową współpracę. Jak to działa? Wyszukiwarka traktuje taki link na innej stronie jako rekomendację. Płacąc za takie linki, wyszukiwarka odróżnia je od tych, które są generowane naturalnie.
Tak, jak najbardziej tak, jeśli prowadzone jest w odpowiedni sposób. External Linking, bo tak określa się ten proces w języku angielskim, pozwala pozyskiwać linki na innych domenach, które dalej przekierowują czytelnika do tej konkretnej strony. Chcąc zbudować dobry autorytet strony, chcąc być bardziej widocznym dla potencjalnych odbiorców, chcąc zwiększyć ruch na stronie – jak najbardziej na takie linkowanie zewnętrzne warto postawić. A które z nich wybrać? Tak naprawdę nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, gdyż wszystko uzależnione jest od wielu czynników. Z pomocą jednak specjalistów, linkowanie zewnętrzne prowadzone w odpowiedni sposób, jak najbardziej może przynieść zamierzone efekty i rezultaty.
Jednym z kluczowych elementów, na jakie na pewno należy zwrócić uwagę jest przygotowanie listy witryn, które tematycznie związane są daną branżą i które oferują możliwość pozyskania linku. Jakie powinny być strony linkujące? Na pewno wyspecjalizowane, takie, dla których link zewnętrzny wyda się wyszukiwarce Google jak najbardziej naturalny. Jeśli na przykład właściciel strony prowadzi sklep z akcesoriami dla dzieci, to bez wątpienia idealnie sprawdzi się na przykład witryna o tematyce parentingowej, a niekoniecznie związana na przykład z branżą budowlaną czy elektroniczną, prawda?
Ponadto, istotne znaczenie mają określone czynniki, takie jak na przykład profil linkowy, na który składa się Trust Flow, linki zwrotne, jak również i odsyłające. Następnie duże znaczenie odgrywa ruch na stronie, widoczność w Google, a więc indeksacja, a także oznaczenie i typ linku oraz rodzaj publikowania contentu. Im lepiej takie działania zostaną przeprowadzone, tym lepszy będzie efekt finalny prowadzonych działań z zakresu wykorzystywania linków zewnętrznych.
Nie pozwól, aby Twoja firma była niewidoczna w internecie. Skontaktuj się z nami już dziś, aby odkryć, jak SEO może zmienić los Twojego biznesu. Z naszą pomocą zdobędziesz przewagę, której potrzebujesz.
Możliwość komentowania została wyłączona.