Data publikacji: 25 września 2017
Jak często słyszymy pytanie – co zrobić, aby rozwinąć firmę? Jakie działania podjąć, by umocnić swój biznes wśród olbrzymiej konkurencji i nie martwić się o nowe zlecenia? Takie i podobne pytania nurtują niejednego początkującego biznesmena, ale nie są również obce doświadczonym przedsiębiorcom. Dlatego też postanowiliśmy napisać poradnik, w którym przedstawiamy 3 skuteczne sposoby reklamy w internecie. Zapraszamy!
Oczywiście jedna konkretna odpowiedź jest tutaj na wagę Nobla i sama w sobie nie istnieje. Jednakże w XXI wieku rozwój większości firm można sprowadzić do wspólnego mianownika, jakim jest internet. Ten ocean technologicznych i komunikacyjnych możliwości daje dzisiejszym firmom niezliczone sposoby promocji i reklamy swojej działalności.
Oczywiście punktem wyjścia do zaistnienia w tej przestrzeni oraz podjęcia dalszej aktywności jest strona internetowa. Stanowi ona na dziś realne okno na świat, który, mimo że jest wirtualny, w praktyce coraz bardziej zlewa i integruje się ze światem rzeczywistym.
Uwzględniając, że na dziś zdecydowana większość firm posiada już swoje strony internetowe, nie możemy podejść do tworzenia naszej witryny bez odpowiedniego zaangażowania. Należy tu wymienić podstawowe elementy jak jej dopasowanie do urządzeń mobilnych, czyli RWD, czy też stworzenie nawigacji zgodnej z zasadami UI. Aby wybić się w tym gąszczu witryn, kluczowa staje się warstwa graficzna, a także jej wpływ wizualny na odbiorcę.
Pamiętajmy, że 70% ludzi to tzw. wzrokowcy, u których właśnie ten zmysł jest dominujący w odbiorze świata. Nie możemy więc pozwolić sobie, aby nasza strona nie zapewniała angażujących i intrygujących wrażeń wizualnych. Z pewnością trudno będzie nam osiągnąć ten cel, wykorzystując do budowy strony zdjęcia stockowe. Bez ich wcześniejszego, właściwego obrobienia graficznego na dzisiaj tracą całkowicie na swoim znaczeniu.
W uzyskaniu pozytywnego odbioru na pewno warto pamiętać o ogólnych trendach i kierunkach, jakie panują w świecie projektantów witryn www. Strony przewijane czy kafelkowa prezentacja treści to tylko dwa pierwsze z brzegu nowe pomysły, jak ciekawie i nieszablonowo zaprezentować naszą firmę w internecie.
Gdy zadbamy o pierwsze wrażenie, a „oko” naszego odbiorcy dostanie właściwy przekaz, dobrze jest zatrzymać się przy warstwie tekstowej. Powszechnie panuje przekonanie, że treść jest nieistotna, bo i tak nikt nigdy nie czyta zawartych tam informacji w całości. Pytanie jednak, z czego wynika takie marginalne podejście do warstwy tekstowej? Dlaczego większość treści jest tak nudna, jak urzędnicze pisma, a zamieszczony tekst często sprowadzony zostaje do kilku bezpłciowych i obojętnych zdań? Często zapominamy, że biznes jest historią, którą można opowiedzieć i opisać jak ciekawą, pełną wrażeń oraz emocji przygodę, nadając naszym działaniom głębszy i bardziej intrygujący sens. Odpowiedni storytelling może dać wiele korzyści.
Z pewnością nie damy szansy poznać się z tej strony, wklejając na naszą stronę kilka akapitów, o zgrozo, skopiowanych z innych stron naszej konkurencji (mimo duplikacji treści zjawisko wciąż ma swoje miejsce w internecie). Tym samym tworząc stronę, warto pamiętać, że ciekawie i barwnie przedstawiona prezentacja naszej firmy nie musi równać się z wodolejstwem i skleconymi na szybko kilkoma zdaniami o naszej ofercie.
Warto również w tym obszarze wyróżnić się wśród konkurencji i zaskoczyć odbiorcę oryginalnym oraz przemyślanym tekstem na stronę internetową. Aspekt ten jest o tyle ważny, iż poza samą wartością marketingową spełniamy kluczową potrzebę wyszukiwarki, czyli dostarczymy unikalną treść wysokiej jakości. Jak ogólnie wiadomo, Google jest wyszukiwarką tekstową, dlatego ta materia ma dla niej najważniejsze znaczenie.
Po realizacji powyższych, kluczowych elementów skutecznej witryny, musimy osadzić i zakodować cały „wkład” na danym systemie do zarządzania stroną. Aktualnie na rynku prym wiedzie system CMS WordPress. Wśród szeregu swoich zalet do głównych zaliczyć możemy z pewnością: jego łatwość oraz czytelność użytkowania. Takie intuicyjne zaprogramowanie pozwala samodzielnie zarządzać stroną osobom praktycznie bez żadnego większego doświadczenia oraz wiedzy informatycznej. Oprócz swojej dostępności jest on idealnie wkomponowany w potrzeby i kryteria wyszukiwarki Google, co pozwala na łatwość optymalizacji stron stworzonych właśnie na tej platformie.
Nie można rzecz jasna zapomnieć o kilku innych współczesnych kanonach tworzenia strony www. Chodzi tu o integrację jej z mediami społecznościowymi tak, aby była „bramą” na firmową aktywność w social media. Należy zadbać także o właściwe skonstruowane formularza kontaktowego czy też o ruchomą mapę Google dla biznesów stacjonarnych. Można wtedy stwierdzić, że mamy wylany solidny fundament do dalszych biznesowych działań w świecie wirtualnym.
W tym miejscu rodzi się kolejny dylemat – co dalej? Odpowiedź musi oczywiście wypływać z analizy naszego rynku i specyfiki biznesu, jednak wciąż praktycznie bez względu na branżę prym w promocji internetowej wiedzie pozycjonowanie stron w wyszukiwarce.
Od momentu, gdy internet na dobre zagościł w naszej polskiej rzeczywistości, czyli gdzieś od lat 90., Google niepodzielnie dominuje wśród internetowych wyszukiwarek na rodzimym rynku. Szacuje się, że na dziś generuje i obsługuje ponad 90% wszystkich internetowych zapytań. Można pokusić się o przewrotne sformułowanie, że sama w sobie stanowi esencję internetu. Tym samym przy tych jednostronnych szacunkach mało która firma może pozwolić sobie na obojętne potraktowanie jej „względów”.
Większość firm ma konkretną świadomość, że tylko wysokie pozycje na słowa kluczowe w swojej branży są w stanie przynieść im wymierne efekty w postaci nowych rynkowych relacji. Za „ląd wymarzony” przyjęło się uważać TOP 10, czyli pierwszą stronę Google, która skupia uwagę około 70% odwiedzających i poszukujących informacji użytkowników. Znane w całym środowisku powiedzenie, że albo jesteś w TOP 10 Google, albo nie ma Cię w ogóle, dość dobrze obrazuje siłę i wpływ tego konkretnego „miejsca” na wirtualnej mapie internetu.
Sam ten proces z biegiem rozwoju internetu uległ radykalnym zmianom i pozycjonowanie, które miało miejsce jeszcze parę lat temu, dziś jest już reliktem przeszłości. Google sukcesywnie wprowadza swoje usprawnienia do algorytmu, modyfikując jego strukturę. Ma to na celu promocję tych witryn, które dostarczają odbiorcom realną i wartościową treść.
Dla firm, pozycjonujących swoje strony, w praktyce oznacza to spełnianie i przestrzeganie coraz bardziej rygorystycznych i wymagających norm.
Jednym z pierwszych i kluczowych aspektów jest właściwa optymalizacja strony pod standardy Google. Służy ku temu choćby wspomniany wyżej system CMS Wordpress, który daje użytkownikowi szereg wtyczek. Mają one na celu dopasowanie strony do wymagań wyszukiwarki. Sama optymalizacja, opisując ogólnikowo, składa się z dwóch poziomów, zarówno optymalizacji treści strony, jak i ingerencji w kod witryny, czyli jej wewnętrznych obszarów. Na płaszczyźnie treści to właściwe nasycenie strony dobrej jakości tekstem czy zadbanie o poprawne zatytułowanie danych podstron serwisu. Istotne jest również odpowiednie nasycenie jej frazami kluczowymi. W kodzie strony musimy zająć się programowaniem tak kluczowych elementów, jak meta tagi, jak TITLE czy DESCRIPTION. Tak „wymodelowana” strona może przyjąć kolejne działania z listy wysoko punktowanych i mile widzianych w oczach wyszukiwarki.
Z pomocą przychodzi nam wspomniany na etapie budowy strony tekst, który warto dostarczać regularnie i z zachowaniem właściwej dbałości. W tym celu na dziś obowiązek posiadania regularnie prowadzonego bloga/poradnika jest warunkiem koniecznym każdej dbającej o wysokie pozycje firmy. Gdy wiemy już, że Google „karmi się” niejako świeżym tekstem, musimy zadbać o dostarczenie wysokiej jakości treści. Tylko taka z największą dozą prawdopodobieństwa trafi i zadowoli innych użytkowników wyszukiwarki.
W sytuacji każdej firmy będą to oczywiście jej potencjalni klienci przeszukujący internet w poszukiwaniu przydatnych informacji na dany temat. Nie do końca znanym pozostaje fakt, iż według najnowszych danych aż 70 – 80% odwiedzin danej strony pochodzi z tzw. długiego ogona, czyli fraz minimum 3-4 członowych. Są to frazy i sformułowania, które idealnie oraz naturalnie wpisują się w konstrukcję tekstu blogowego. Powinien on powinien średnio od 2000 do 3000 znaków i właśnie w nim warto wplatać frazy kluczowe. Dobrze prowadzony blog może być największym źródłem ruchu do witryny.
Z budowania opinii eksperta w swojej branży wynika wiele korzyści. Zwiększamy naszą wiarygodność, a tym samym ułatwiamy klientowi finalną decyzję. W obszarze samego pozycjonowania regularnie prowadzenie bloga daje również możliwość wewnętrznego linkowania, które pozytywnie wpływa na podnoszenie pozycji naszej strony w Google.
Tworząc właściwe „zaplecze” bezpośrednio na stronie (optymalizacja/ blog) możemy wyjść z działaniami zewnętrznymi. Tutaj znów nie uciekniemy od contentu, który nie przez przypadek nosi „koronę” na internetowym „dworze”. W momencie, gdy zaczniemy tworzyć treści o naszej firmie na katalogi i fora branżowe, musimy pamiętać, że przygotowany tekst nie może sprowadzać się do kilku przypadkowo zlepionych zdań. Czasy, gdy „pisanie” tekstu na kolanie z wykorzystaniem automatów do tworzenia tekstów w alternatywnych było wystarczające są już zamierzchłą historią.
Coraz bardziej liczy się także jakość kosztem ilości i masowe szybkie dodawanie linków zewnętrznych to bardziej przepis na kare od Google niż dobrą widoczność w wyszukiwarce. Poza samym tekstem, który musi być odpowiednio rozbudowany, nasze działania okażą się jałowe gdy zapomnimy o wartościowych zapleczach zewnętrznych. Darmowe katalogi branżowe owszem nie zaszkodzą, ale bez płatnych i topowych miejsc na dziś Google nie zwojujemy. Przykładowo platforma Whitepress, która przed publikacją naszego tekstu dokonuje jego autoryzacji, za zamieszczenie linku życzy sobie kwotę wynoszącą nawet kilaset zł. W aspekcie linkowania, reasumując ten wątek, najważniejsza zasada to dywersyfikacja źródeł. Czyli nie uciekamy od płatnych katalogów, ale nie zapominamy również o darmowych, wszechobecnych w sieci miejscach branżowych (oczywiście po ich wcześniejszym sprawdzeniu pod kątem bezpieczeństwa).
Gdy branża cechuje się wyjątkowo mocną konkurencyjnością, dodatkowe silne linki uda nam się z pewnością zdobyć z aktywności na właściwych formach tematycznych. Zakładając firmowe konta, możemy służyć wiedzą i poradami naszym potencjalnym klientom, a przy okazji generować dodatkowe źródło dla naszego linkowania.
Aby 3 skuteczne sposoby reklamy w internecie wykorzystać w pełni, należy zadbać, by nasza analityka internetowa była regularna i dogłębna. Bez mierzenia, sprawdzania i przyglądania się z perspektywy statystyk naszym działaniom, ciężko będzie ocenić ich skuteczność i dokonywać koniecznych modyfikacji. Tutaj w sukurs przychodzą takie narzędzia jak choćby kultowy już Google Analytics oraz Search Console.
Gdy zadbamy o „lewą i prawą nogę” naszej internetowej działalności, warto pomyśleć o zagospodarowaniu kolejnego miejsca stykowego między firmą a rynkiem. Tę przestrzeń i niejako centrum wszystkich aktywności promocyjnych coraz śmielej przypisuje sobie cały i bogaty świat mediów społecznościowych. Mamy tutaj do dyspozycji wiele różnorodnych kanałów skierowanych mniej lub bardziej do danej branży, ale dominującym i najbardziej na dziś uniwersalnym jest z pewnością chyba wszystkim dobrze znana platforma Facebook. Dzięki bazie ponad 15 milionów aktywnych użytkowników (tylko w Polsce) jest to olbrzymie narzędzie reklamowe. Wykorzystując dużą otwartość oraz zaangażowanie wielu użytkowników platforma dostarcza nam masę przydatnych informacji do kogo i jaki komunikat skierować, aby uzyskać zamierzony cel reklamowy.
Chyba żadne inne narzędzie internetowe nie jest na dziś tak dokładne i skrupulatne w tym zakresie, to właśnie reklama na Facebooku, daje nam najwięcej możliwości w postaci menadżera reklam. Mechanizm ten dostępny jest po wejściu w głębsze rejony administrowanego konta i po uiszczeniu odpowiedniej opłaty daje nam sposobność dopasowania naszej oferty do zebranych i wyselekcjonowanych przez Facebook powyższych informacji. Mając przykładowo salon fryzjerski w Poznaniu, bez problemu ustawiamy parametry naszych informacji, aby dotarła i pojawiła się w obszarze uwagi kobiet. Możemy określić ich wiek i obszar zamieszkania. Algorytm jest jednak dużo mądrzejszy i bez kłopotów z gąszczu użytkowników wyłuska takich, którzy wykazują zainteresowanie nawet tak niszowymi pasjami i potrzebami jak hodowla rybek morskich czy dieta bezglutenowa.
Ze względu na swój społeczny charakter Facebook daje nam możliwość wykorzystywania jednej z najsilniejszych form wpływu na drugą osobę, czyli rekomendacje oraz społeczny dowód słuszności. Mając do dyspozycji różne formy akceptacji i aprobaty danej informacji, użytkownicy w sposób naturalny, przez swoją aktywność, wysyłają „światu” pozytywny sygnał i polecenie naszej firmy. Popularne lajki, komentarze czy też udostępnienia są dla naszego firmowego profilu najlepszym paliwem i reklamą. Działa tutaj niejako tradycyjna forma poleceń z wykorzystaniem najnowszych technologii.
Gdy wiemy już jaka biznesowa siła drzemie w tym „kolosie”, warto dobrze się przygotować i przemyśleć naszą aktywność na tym polu. Z jednej strony daje nam Facebook olbrzymie możliwości rozwoju, z drugiej strony wymaga dużego zaangażowania i profesjonalnego podejścia do podejmowanych tam działań. Szacuje się, że w ciągu minuty publikowanych na Facebook w ciągu sekundy pojawia się aż 41 postów, o czym można przeczytać w tym artykule. To zjawisko pokazuje nam, jak chłonne jest to medium, ale z drugiej strony uwidacznia skalę konkurencji, z jaką przyjdzie nam się zmierzyć, podejmując tam działania.
Ta masa informacji wymaga od nas odpowiedniego podejścia do tworzenia i wrzucania wiadomości na naszym profilu. Bez właściwego „wypieszczonego” contentu zarówno w kwestii wizualnej, jak i tekstowej, nasz komunikat przepadnie w oceanie podobnych treści. Przed tworzeniem danych treści warto oczywiście się „zatrzymać” i poddać analizie nasze cele, potrzeby i rynek, do którego będziemy się zwracać w trakcie dalszej aktywności. Stworzenie przemyślanej strategi to połowa sukcesu na tym polu. Bardzo ważne są również wszelkie raporty i statystyki, które regularnie jesteśmy w stanie generować za pośrednictwem Facebooka. Warto sukcesywnie poddawać je dokładnej ocenie, wyciągać wnioski i wdrażać dane modyfikacje, tak aby nasze działania przynosiły optymalne rezultaty. Oprócz wymienionego FB, biorąc pod uwagę charakter danej działalności, warto skorzystać także z takich mediów społecznościowych, jak: Instragram, Pinterest, YouTube czy też Snapchat.
Podsumowując wątek działalności firmy w mediach społecznościowych, jest to z pewnością jedno z najlepszych miejsc, w których na dziś możemy tworzyć marketing internetowy. Wraz ze stroną internetową oraz pozycjonowaniem to 3 skuteczne sposoby reklamy w internecie. Łącząc social media z pozycjonowaniem, dbamy o zagospodarowanie klienta na jego zróżnicowanych etapach decyzyjnych. Przyjęło się uważać, że SEO trafia raczej już do klienta końcowego (lub tego, który zbliża się do tego miejsca), zaś dzięki aktywności na Facebook jesteśmy w stanie inicjować i budować siatkę kontaktów i potencjalnych klientów bardziej na przyszłość. Czyli pozycjonowanie tratuje się jako formę stricto sprzedażową, zaś obecność w mediach społecznościowych to bardziej inwestycja w budowanie wizerunku i marki firmy. Jak wiadomo, są to również formy sprzedażowe, jednak odłożone w dłuższej perspektywie czasu, a z pewnością te dwa cele (sprzedaż i wizerunek) muszą iść ze sobą w parze i nawzajem towarzyszyć rozwojowi każdej firmy.
Dodatkowym aspektem, który musi przyświecać naszej firmie w jej skutecznej promocji w sieci, są wszelkie dowody i działania dokumentujące naszą wiarygodność i bezpieczeństwo dla potencjalnego odbiorcy. Wysokiej jakości hosting, certyfikat SSL, wszelkie świadectwa naszego profesjonalizmu umieszczone na stronie jak certyfikaty czy wyróżnienia branżowe, w oczach Google również warte są lepszej i wyższej widoczności.
Tych kilka powyższych informacji to ogólny zarys internetowych możliwości i z pewnością na nich szanse się nie kończą, W momencie, gdyście byli Państwo bliżej zainteresowani tematem i poszukiwali rzetelnego partnera do współpracy, zapraszamy do firmy Studio Lokomotywa, która swój internetowy „dworzec główny” posiada w Poznaniu na ulicy Mickiewicza 33. Serdecznie zapraszamy!
Nie pozwól, aby Twoja firma była niewidoczna w internecie. Skontaktuj się z nami już dziś, aby odkryć, jak SEO może zmienić los Twojego biznesu. Z naszą pomocą zdobędziesz przewagę, której potrzebujesz.
Możliwość komentowania została wyłączona.