Data publikacji: 21 marca 2019
Umieszczanie fraz kluczowych w nazwie swojej domeny to wciąż dość częsty zabieg. Czy jest jednak skuteczny? Jak to faktycznie wygląda od strony SEO? Zapraszamy do zgłębienia się w tym temacie w naszym artykule!
Nie ma jednej, sprawdzonej metody na dobre pozycjonowanie. To nie jest tak, że przyjdziesz jak do Pani Basi po przepis na ciasto otrzymując listę sprawdzonych składników z gwarancją, że akurat te, które wybrałeś będą idealnie dopasowane. Tak też jest z pozycjonowaniem. Nie ma listy jednych, gotowych działań, które sprawdzą się u każdego i w każdej branży.
Pozycjonowanie jest złożonym procesem, który musi zostać dopasowany do branży i profilu działalności danej firmy. To nie działa tak, że przyjdziesz do agencji i powiesz:
– Słuchaj Janek, ta cukiernia jest w top 10. Ja też tak chcę – dobrze sprawdzają się torty na zamówienie.
– Zaraz, zaraz, ale Ty sprzedajesz sprzęgła samochodowe!
– Nie szkodzi. Torty na zamówienie są chodliwym tematem.
Tak w skrócie chcemy Ci zobrazować, że to, co jest dobre dla cukierni, niekoniecznie będzie dobre dla branży samochodowej. Wydawałoby się to logiczne, ale nie zawsze klient rozumie na czym pozycjonowanie polega, i dlaczego tak ważne jest dopasowanie działań do konkretnej branży. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o czynnikach wpływających na pozycjonowanie, znajdziesz je w naszym poprzednim artykule.
Dzisiaj jednak zajmiemy się małą, ale być może znaczącą cząstką pozycjonowania. Mianowicie sprawdzimy czy fraza kluczowa w nazwie domeny to skuteczna metoda na pozycjonowanie.
Fraza kluczowa – co to jest? Zapewne nie raz przeszło Ci przez myśl to pytanie, dlatego już spieszymy z wyjaśnieniem. To bardzo proste – fraza kluczowa to po prostu słowo lub zdanie, które wpisujesz, chcąc wyszukać informacje odnośnie do danego zagadnienia, np. agencja marketingowa.
W pozycjonowaniu frazy kluczowe możemy podzielić na kilka grup:
Oprócz tego stosujemy również podział na frazy kluczowe krótkie i długiego ogona. Dla przykładu: fraza kluczowa krótka – ośrodek wczasowy, fraza long tail (z ang. długi ogon) – ośrodek wczasowy w Zakopanem tani.
Wyjaśniliśmy nieco pojęcie frazy kluczowej, zatem czas przejść do meritum. Czy fraza kluczowa w nazwie domeny jest skuteczną metodą? Nie da się odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie – jest to zależne od wielu czynników, choćby takich jak budżet na działania promocyjne danej strony, ale również algorytmy Google. Nie mniej nie zaprzeczymy, że jest to pomocny zabieg w działaniach pozycjonowania.
Nie oznacza to jednak, że to jest obowiązkowy punkt. Przecież jeśli domena została wykupiona przed określeniem jakichkolwiek fraz i pomysłu na działania, to i tak da się ją wypozycjonować. W tym miejscu należy zaznaczyć, że ile jest pozycjnonerów, tyle też opinii. Możesz spotkać się również ze stwierdzeniem, że fraza w nazwie domeny nie ma żadnego wpływu na pozycjonowanie!
Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, iż algorytmy Google ulegają systematycznym zmianom. Już jakiś czas temu głośno (dokładnie w 2012 roku) mówiło się, że algorytm ma “gorzej” patrzeć na domenę z frazą kluczową w nazwie. Była to aktualizacja tak zwanego algorytmu EMD. EMD to skrót od Exact Match Domain, co dosłownie znaczy Domeny Ścisłego Dopasowania. Są to takie domeny, które zawierają w nazwie jedno lub kilka słów kluczowych.
Skąd wzięła się aktualizacja EMD? Otóż możliwość podnoszenia pozycji w wyszukiwarce poprzez frazy kluczowe w nazwie domeny była nagminnie stosowana przez właścicieli stron internetowych, jednocześnie nie mając w sobie jakichkolwiek atrakcyjnych dla użytkownika treści. Zatem czy gra jest warta przysłowiowej świeczki?
Nie od dziś wiemy, że teraz duże znaczenie w pozycjonowaniu ma dobra i wartościowa treść na stronie. To już nie te czasy, że upychało się słowa kluczowe i było “po pozycjonowaniu”. Oczywiście uważamy, że to bardzo dobry krok i zmiany w algorytmach. Znacznie lepiej buduje się znajomość marki w oczach potencjalnych klientów przedstawiając im merytoryczne i wartościowe treści, niż rzucając byle co, aby było i działało.
Musisz wiedzieć, że fraza w domenie może być brandowa, tzn. opisująca nazwę marki (np. Guess) lub konkretną frazą kluczową, np. marketing-poznań.pl. W drugim przypadku istnieje ryzyko, że Google zdefiniuje stronę jako sprzedażową, czyli taką, która może kolidować ze sprzedażą Google Ads. Jeśli jednak algorytm stwierdzi, że nazwa jest branżowa, nie ma powodów do obaw. Taki trochę chybił, trafił.
Kiedy nazwa domeny jest frazą kluczową to zawartość strony powinna być odzwierciedleniem tej nazwy. Przykład: koszulki-z-nadrukiem.com – w tej sytuacji klient nie może wejść na stronę i znaleźć garnków czy mebli kuchennych. Proste? Proste!
Z punktu widzenia branży SEO, fraza kluczowa w domenie nie jest głównym czynnikiem wpływającym na pozycjonowanie, a jednym z ponad 200 mających wpływ na SEO. Istnieje jednak takie pojęcie jak SEO friendly dla nazwy strony internetowej. To trzy istotne aspekty, z których powinna się składać nazwa domeny przyjazna pozycjonowaniu. Powinna ona być:
Jak już wspominaliśmy wyżej, dobra nazwa domeny jest krótka i łatwa do zapamiętania. To jednak nie wszystko. Istnieje jeszcze kilka aspektów, na które powinieneś zwrócić uwagę zanim zdecydujesz się na zakup domeny.
Sufiks to nic innego jak końcówka domeny, np. pl, com, org etc. Praktycznie nie ma on wpływu na pozycjonowanie strony, bardziej jest ważny z punktu widzenia dla konwersji.
Przykład: jeśli działasz tylko i wyłącznie na rynku lokalnym, np. w Polsce, to nie ma sensu, aby Twoja domena miała końcówkę com. Biorąc pod uwagę fakt, iż zamieszczasz treści tylko w języku polskim, domena z rozszerzeniem .com błędnie sugeruje działania międzynarodowe. Co za tym idzie, osoby, które nie będą z terytorium Polski, klikając na Twoją stronę będą zwiększały tzw. bounce rate (z ang. współczynnik odrzuceń). W skrócie – wejdą na stronę i natychmiast z niej wyjdą, ponieważ stwierdzą, że nie ma tam dla nich odpowiednich treści.
Coraz częściej możemy spotkać się z pomysłowym rozszerzeniem domeny, np. domowa.pizza, kasana.start, mechanika.aut. Z pewnością są to ciekawe rozwiązania pod względem wizualnym. Większość ludzi jest jednak przyzwyczajona do znanych i oczywistych rozszerzeń, więc coś nieoczekiwanego i innego może wywoływać niepewność, brak zaufania, czy zwyczajnie potraktowanie domeny jako spam.
Unikaj w nazwie polskich znaków, a także wszelkich rozdzielaczy typu myślnik. Nazwa z myślnikiem może i jest bardziej czytelna, jednak jest zdecydowanie mniej łatwa do zapamiętania. Może również być problematyczna we wpisywaniu, ponieważ z reguły nazwy stron internetowych wpisujemy jednym ciągiem znaków.
Postaraj się, aby Twoja nazwa wyróżniała się na tle konkurencji. Do tego potrzebny będzie solidny research fraz kluczowych i poznanie branżowej konkurencji.
Kiedy dokonasz już wyboru nazwy i kupisz domenę nie zapomnij o treści, która z punktu widzenia potencjalnego klienta jest bardzo ważnym czynnikiem. Czynnikiem, który potrafi wzbudzić zaufanie wśród ludzi i zbudować pozytywny wizerunek marki, a co za tym idzie – przełożyć się na Twoje zyski.
Fraza kluczowa nie ma bezpośredniego wpływu na pozycję w wynikach wyszukiwania. Jest tak od 2012 roku, kiedy to został zaktualizowany algorytm EMD.
Jednakże jako czynnik składowy sam w sobie może być pomocny. Nie radzimy jednak przesadzać i upychać słów kluczowych na siłę.
Nazwa domeny powinna być odzwierciedleniem tego, czym się zajmuje lub tym, co sprzedaje firma. Z punktu widzenia SEO nie powinna być również dłuższa niż 15 znaków. Przekłada się to na konwersję, a także na budowanie marki w internecie.
W Polsce najbardziej zaufanymi rozszerzeniami stron internetowych wśród internautów cieszą się sufiksy:
Z czego dwa ostatnie sufiksy z reguły są używane przy stronach niekomercyjnych.
Nie pozwól, aby Twoja firma była niewidoczna w internecie. Skontaktuj się z nami już dziś, aby odkryć, jak SEO może zmienić los Twojego biznesu. Z naszą pomocą zdobędziesz przewagę, której potrzebujesz.
Możliwość komentowania została wyłączona.