Jak skutecznie poprowadzić remarketing?
Od pewnego czasu potocznie zwana „reklama śledząca”jest silnym punktem działań w obszarze e-markietingu. Każdy z nas z pewnością doświadczył jej...
3 minuty czytania
Kanibalizacja słów kluczowych to częsta przypadłość stron oraz sklepów internetowych, którym zależy na określonych frazach kluczowych. Zjawisko to negatywnie wpływa na cały proces pozycjonowania oraz generowania ruchu do witryny. W dzisiejszym artykule opisujemy różne warianty kanibalizacji, abyś mógł je zdiagnozować oraz metody naprawienia sytuacji. Dlaczego czasami w pozycjonowaniu "mniej znaczy więcej"? Zapraszamy do lektury!
Kanibalizacja słów kluczowych to zjawisko, które polega na tym, że co najmniej dwie podstrony zoptymalizowane są na dane słowa kluczowe. Zaczynają się one pojawiać w wynikach Google naprzemiennie na rożnych pozycjach.
Kanibalizacja słów kluczowych występuje w wyniku jednego bądź wielu błędów w optymalizacji SEO (on-site). Przyczyn należy szukać już w samej architekturze strony www bądź w działaniach typowo związanych z SEO. Kanibalizację słów kluczowych mogą wzmacniać także procesy poza stroną internetową, czyli zdobywanie linków zewnętrznych (link building). Na tego typu problemy są narażone strony oraz sklepy internetowe o wąskiej specjalizacji, które chcą wysycić swoją stronę danym tematem (w ramach topical authority). Nieumiejętne działania mogą, pomimo wykonania dużej pracy, skutkować gorszymi wynikami w Google.
Przede wszystkim chodzi tutaj o fakt, iż dwie lub nawet więcej podstron mają taki sam meta title, description, nagłówki i dane strukturalne.
Czasem jest tak, że strona główna, jako najbardziej reprezentatywna i najmocniejsza…
jest zoptymalizowana w kodzie i tekście pod frazy związane z kluczowymi usługami. Usługi te jednakże występują również w ofercie i są zoptymalizowane pod te same wyrażenia. Wtedy to Google ma problem z interpretacją, która strona będzie najbardziej trafna dla odbiorcy.
Jak dobrze już wiesz z naszego bloga, treści są niezwykle kluczowe dla całego procesu pozycjonowania…
Google jest wyszukiwarką tekstową, więc ten czynnik on-site jest najważniejszy. Jeżeli na Twojej stronie internetowej treści są identyczne na kilku podstronach, Google albo będzie wyświetlać je losowo, albo wcale, albo.. wyświetli dwa wyniki (o czym w dalszej części artykułu). Jeśli kilka podstron zawiera rożne teksty, ale z podobnym nasyceniem fraz kluczowych, efekt będzie identyczny.
Linkowanie wewnętrzne ma na celu lepszą dostępność podstron dla Google, a także wzmocnienie kluczowych podstron. Jeżeli więcej linków wewnątrz domeny prowadzi do…
podstrony, której nie chcesz, by była wyświetlana na daną frazę, prawdopodobnie Google to właśnie ją wybierze do ekspozycji w serpach.
Gdy do kilku podstron Twojego serwisu www, o podobnej tematyce, prowadzi taka sama ilość odnośników zewnętrznych o identycznych anchorach, to również może wystąpić kanibalizacja słów kluczowych.
Jeżeli prowadzisz bloga firmowego, który odpowiada na kluczowe pytania klientów, to jest to bardzo dobre działanie pod pozycjonowanie. Natomiast błędne użycie tagów spowoduje, że…
w Google raz wyświetli się artykuł, raz tag. Dlatego też, gdy tworzysz teksty poradnikowe i już koniecznie dodajesz tagi, niech one nie będą nazywać się jak główne frazy, na które chcesz wypozycjonować dany artykuł. Niech będą to wyrażenia zbliżone, znacznie dłuższe i niszowe, dla których nie nie potrzeby pisać rozbudowanych treści.
1. Monitoring fraz kluczowych
Jeśli śledzisz pozycje fraz kluczowych w systemach, np. Stat4Seo lub Seostation, możesz rozpoznać kanibalizację słów kluczowych w prosty sposób – na daną frazę kluczową Twoja strona jednego dnia bądź przez kilka dni notuje wysoką pozycję, by nagle przez jakiś czas lokować się o kilkadziesiąt pozycji niżej.
2. Analiza danych w Google Search Console
Google Serach Console jest jednym z najważniejszych narzędzi specjalisty ds. SEO. Gdzie szukać w nim kanibalizacji? Wejdź w Skuteczność –> Otwórz raport. Następnie kliknij zapytania i wybierz daną frazę. W kolejnym kroku przejdź na zakładkę „Strony”. Jeśli pojawiają się dwie bądź kilka podstron, masz do czynienia ze zjawiskiem kanibalizacji słów kluczowych.
Kanibalizację w Google Search Console możesz również rozpoznać klikając Wygląd w wyszukiwarce, a następnie Udoskonalenia html. Podwójne meta opisy oraz meta tytuły mogą być przyczyną kanibalizacji słów kluczowych.
Kanibalizację słów kluczowych możesz wykryć również w narzędziach: Ahrefs (zakładka najlepsze strony) oraz Screaming Frog (Page titles, canonicals).
Z kanibalizacją słów kluczowych mają do czynienia nawet tak dobre agencje SEO, jak nasza 🙂 W drugiej połowie 2017 roku zaczęliśmy zauważać, że na frazę „pozycjonowanie Poznań” przez pewien czas wyświetla się Strona Główna (www.studiolokomotywa.pl) w Top 10, a następnie znacznie dalej podstrona /pozycjonowanie-stron-internetowych. Regularna sinusoida.
Poniżej screen z października 2017 roku.
Najpierw wykonaliśmy deoptymalizację podstrony – zmieniliśmy title, description, nagłówki. Niestety te działania nie pomogły. Dlatego też po analizie postanowiliśmy usunąć podstronę ofertową. Działania te pomogły, ponieważ do dziś na frazę „pozycjonowanie Poznań”, wyświetla się nasza Strona Główna w TOP 6. Ktoś może powiedzieć, że to było bardzo inwazyjne. Nie mieliśmy jednak dużo linków zewnętrznych do tej podstrony, ani nie generowała ona ruchu. Oczywiście mogliśmy przetestować z parametrem rel=”canonical”, ale postawiliśmy na szybsze rozwiązanie.
Istnieje kilka sposobów na to, by wyeliminować kanibalizacje słów kluczowych. Co warto wykonać?
W ostateczności pozostaje usunięcie podstrony, jeśli nie jest ważna z biznesowego punktu widzenia.
Poniżej przedstawiamy krok po kroku case, jak można sobie poradzić z kanibalizacją w innych warunkach:
przykladowa-strona.com.pl – strona główna
oraz następujące podstrony:
a) przykladowa-strona.com.pl/blog/kluczowa-fraza-1-aspekt
b) przykladowa-strona.com.pl/blog/kluczowa-fraza-2-aspekt
c) przykladowa-strona.com.pl/blog/kluczowa-fraza-3-aspekt
W dzisiejszych czasach algorytmy Google bardzo lubią rozbudowane, kompleksowe treści, dlatego warto wszelkie wątki dotyczące danego zagadnienia omawiać w jednym artykule.
Celem wyszukiwarki Google jest dostarczanie jak najbardziej trafnych treści po wpisaniu określonych fraz kluczowych. Przeważnie jest to jeden wynik na daną stronę internetową (ale nie zawsze). Najgorsza sytuacja jest, kiedy roboty Google mają problem z interpretacją. Nie wiedzą one, która podstrona serwisu jest prymarna dla właściciela i zaczynają wyświetlać kilka w danym okresie. Jest to niezdrowe, ponieważ zaczyna dziać się to w sposób losowy. A przecież odpowiednia optymalizacja oraz proces pozycjonowania polegają na tym, by efektywnie podsuwać Google to, co chcemy wyświetlać w wynikach wyszukiwania.
Dlatego też warto regularnie kontrolować, czy nie występuje kanibalizacja słów kluczowych. Dlaczego? Jeżeli ta sytuacja trwa od dłuższego czasu może wymknąć się spod kontroli, a niedopatrzenia mogą zepchnąć stronę internetową w czeluści internetu. Kluczowa jest tu cykliczna analityka internetowa, przeglądanie choćby danych z narzędziami Google Search Console, a także monitorowanie pozycji fraz kluczowych – nawet codzienne!
Nie możemy udzielić jasnej odpowiedzi na to pytanie. Niemniej są naszym zdaniem 2 wyjątki:
1. Sklepy internetowe
Jeśli w asortymencie ecommerce jest kilka produktów, które różnią się przymiotami typu rozmiar, kolor, opis przeważnie będzie taki sam. Są branże tak niszowe, że nikt nie jest wstanie napisać rozbudowanych, unikalnych opisów produktów. Wtedy to nie ma sensu z tym walczyć. Należy wybrać najbardziej dochodowe jeden bądź dwa produkty i mocniej je promować. To ich opisy warto rozbudować, nasycić słowami kluczowymi. Warto skupić się na nich w linkowaniu wewnętrznym z pozostałych produktów oraz zewnętrznym.
2. Dwa wyniki w TOP 10
Innym przypadkiem jest sytuacja, kiedy to w TOP 10 wyników wyszukiwania pojawiają się co najmniej dwa wyniki jednej strony lub sklepu internetowego. Czasami tak jest. Nikt nie nadgoni za Google. To bardzo dobra sytuacja, ponieważ zabieramy miejsce w serpach konkurencji i zgarniamy większy ruch.
Po wpisaniu frazy „buty Nike”, sklep 50style.pl ma dwa wyniki w TOP 10. Jak widać, kanibalizacja słów kluczowych nie zawsze jest taka zła 🙂
Kanibalizacja słów kluczowych to częsty problem zarówno stron internetowych, sklepów, czy tez blogów. Z reguły nie warto rywalizować ze samym sobą. Zdecydowanie rzadziej występuje zjawisko ekspozycji dwóch linków do jednej strony w wynikach wyszukiwania, dlatego lepiej optymalizować jedną podstronę na jedno słowo kluczowe z rożnymi wariantami językowymi i synonimami.