Czym jest Artykuł 13 i dlaczego Google tak bardzo się go boi?
Artykuł 11 – preludium Treść artykułu 11 stanowi, że udostępnianie wszelkich treści w serwisach internetowych będzie się odbywało po otrzymaniu...
6 minut czytania
Czy wiesz, że posiadanie certyfikatu SSL na stronie internetowej to obecnie standard, a nie tylko dodatkowy atut? Dla właścicieli witryn jest to kwestia nie tylko zaufania, ale również bezpieczeństwa i pozycjonowania w wyszukiwarce Google. Zastanawiasz się, czy warto inwestować w certyfikat SSL? Odpowiedź znajdziesz poniżej.
Certyfikat SSL (z ang.Secure Sockets Layer) to protokół zapewniający bezpieczne połączenie między przeglądarką a serwerem. Gdy strona korzysta z SSL, dane przesyłane pomiędzy użytkownikiem a witryną są szyfrowane, co znacznie utrudnia ich przechwycenie przez osoby trzecie. Adres URL strony z certyfikatem SSL zaczyna się od „https://”, a obok niego widnieje ikona kłódki symbolizująca bezpieczeństwo.
Główne funkcje certyfikatu SSL to:
Obecnie certyfikat SSL jest standardem w Internecie i stanowi podstawową formę zabezpieczenia dla użytkowników stron www.
Czy warto mieć certyfikat SSL? Korzyści, które się dzięki temu osiąga, mówią same za siebie. Co dokładnie możesz zyskać?
Google uwzględnia SSL jako jeden z czynników rankingowych. Oznacza to, że strony z SSL mogą być wyżej w wynikach wyszukiwania niż te niezabezpieczone. Certyfikat SSL jest zatem ważnym elementem w walce o zwiększenie ruchu na Twojej stronie.
Jeśli Twoja witryna przetwarza wrażliwe dane, takie jak hasła czy dane kontaktowe, brak SSL stanowi poważny problem, ponieważ są one „wystawione” na ataki hakerów. Dzięki szyfrowaniu zapewnianemu przez SSL minimalizujesz ryzyko wycieku danych i chronisz swoich użytkowników. Tym samym możesz uniknąć utraty zaufania i pogorszenia wizerunku, jakie wiążą się z brakiem bezpieczeństwa na Twojej stronie.
Certyfikat SSL to obecnie niezbędny atrybut wiarygodnych firm. Jego brak może odstraszać potencjalnych klientów, zwłaszcza jeśli przeglądarka wyświetla ostrzeżenie o niezabezpieczonej stronie.
Przepisy RODO nakładają na administratorów stron obowiązek odpowiedniego zabezpieczenia danych osobowych. Certyfikat SSL stanowi jeden z podstawowych sposobów na spełnianie tych wymagań.
Jeszcze bardziej istotne niż korzyści wynikające z posiadania certyfikatu SSL mogą być konsekwencje wiążące się z jego brakiem. Niedostateczne zabezpieczenie witryny może niemal uniemożliwić jej funkcjonowanie i zdecydowanie utrudnić pełnienie jej podstawowych funkcji. Z czym dokładnie wiąże się brak SSL na stronie?
Google od 2018 roku oznacza wszystkie strony bez SSL jako niebezpieczne. Użytkownik, widząc takie ostrzeżenie w swojej przeglądarce, zwykle rezygnuje z odwiedzin. W związku z tym brak certyfikatu SSL wiąże się najczęściej z drastycznym spadkiem liczby odwiedzających.
Brak SSL oznacza, że dane przesyłane między przeglądarką a serwerem są przesyłane w formie otwartego tekstu. To ułatwia hakerom ich przechwycenie i wykorzystanie.
Strony bez SSL są gorzej pozycjonowane w wynikach wyszukiwania, co może oznaczać, że Twoja witryna będzie bardzo słabo widoczna. Przy braku certyfikatu wszelkie działania SEO w zasadzie nie mają sensu, ponieważ ocena strony jest poważnie zaniżana.
Zanim zdecydujesz się na zakup SSL, warto poznać jego rodzaje:
Co ważne, wszystkie typy certyfikatu SSL są pełnoprawne i tak samo szyfrują połączenie. Ponadto wszystkie strony certyfikatami SSL są prezentowane tak samo, niezależnie od jego rodzaju.
Jako właściciel strony internetowej możesz się spotkać z różnymi ofertami wykupienia certyfikatu SSL. Zazwyczaj umowa obowiązuje rok, a cały ten okres kosztuje od 100 do 1000 zł. Nie jest to wielki wydatek w kontekście tego, ile można stracić, rezygnując tego zabezpieczenia.
Czy jednak zawsze musisz płacić? Nie trzeba długo szukać, aby przekonać się, że istnieją również darmowe certyfikaty SSL. Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy są one równie skuteczne. Darmowe SSL to certyfikaty typu DV. Są one równie skuteczne jak ich płatne odpowiedniki. Od płatnych różnią się głównie:
Warto mieć na uwadze, że darmowy certyfikat SSL nadaje się głównie dla mniejszych stron i instytucji lub firm, które nie są objęte szczególnymi przepisami prawnymi w zakresie bezpieczeństwa. Dla wielu przedsiębiorców jest to jednak wystarczające rozwiązanie.
Nawet jeśli nie jesteś orłem w sprawach informatycznych, zdobycie certyfikatu SSL nie sprawi Ci problemu. Cały proces można opisać w 3 krokach.
To wystarczy, aby Twoja strona była bezpieczna, wiarygodna i co najważniejsze – gotowa do skutecznego pozycjonowania!