Autor: Łukasz Kowalski

Łukasz Kowalski

Za co można dostać karę od Google? 3 główne przyczyny

4 minuty czytania

Google, jako jedna z największych marek na świecie, stara się dostarczać produkty najwyższej jakości. Tak też jest z wynikami wyszukiwania. W swoich rankingach premiuje witryny zadbane z wysokiej jakości contentem, natomiast deklasuje bądź poddaje karze strony poprzez filtr te, które wykorzystują nieuczciwe triki. Za co można dostać karę od Google? Poniżej 3 główne przyczyny.

Google nakłada karę na strony na 2 sposoby:

  • Kara ręczna
  • Kara algorytmiczna

W pierwszym przypadku, gdy algorytmy wykryją, iż dana witryna łamie zasady wyłożone w przewodniku dla webmasterów, wprowadzają karę ręczną. Można ją zobaczyć w narzędziu Google Serach Console w zakładce – ,,Ręczne działania”. Za co można dostać taką karą? Za nienaturalne linki, spam, maskowanie treści bądź upychanie słów kluczowych. Co należy zrobić, by wyjść z kary? Trzeba usunąć problem, czyli np. wyeliminować linki za pomocą Disavov bądź zadbać o treści na stronie. Zmiany można zgłosić Google i pracownicy tejże firmy rozpatrzą Twój wniosek.
Kara algorytmiczna jest niestety bardziej restrykcyjna. Gdy Google wykryje pewien schemat działań na Twojej stronie, który ewidentnie skutkuje manipulowaniem pozycjami w wyszukiwarce, nałoży ów rodzaj kary. Skutek? W szybkim czasie znikną praktycznie wejścia na Twoją stronę.

Za co można dostać karę od Google? Wyróżniamy 3 główne powody

a) Niska jakość tekstów na stronie

1. Thin content – występuje w sytuacji, gdy Twoja strona ma wiele podstron, na których jest niskiej jakości oraz uboga treść. Chodzi tu nie tylko o ilość, ale także takie parametry jak: stylistyka czy ortografia, a także logika przekazu. Nie należy również upychać słów kluczowych w krótkim tekście. Jedno wystąpienie frazy kluczowej na 1000 zzs jest wystarczające.
2. Duplikacja treści – dotyczy powielania tych samych tekstów od konkurencji na zasadzie kopiuj-wklej bądź na duplikowaniu autorskich tekstów wewnątrz domeny. Google dba o to, by udostępniać użytkownikom unikalne treści, dlatego wszelkie powielenia nie są mile widziane i negatywnie wpływają na pozycje w wyszukiwarce. Do duplikacji treści dochodzi też często nieświadomie. Chodzi tu o brak [przekierowania 301 do jednej, aktualnej domeny. Oto przykład: jeśli witryna zaindeksowana jest pod adresem http://www.przykladowadomena.com oraz http://przykladwadomena.com mamy do czynienia z duplikacją.

Jak zadbać o warstwę tekstową?

Musisz przede wszystkim tworzyć treści unikalne, poradnikowe i odpowiadające na potrzeby użytkowników. Śledź fora tematyczne i przygotowuj artykuły odpowiadające na problemy. Dbaj o odpowiednią architekturę tekstów. Zawieraj nagłówki, wypunktowania oraz wyliczenia. Stosuj infografiki oraz screeny. Nie kopiuj tekstów! Możesz zatrudnić copywritera do firmy bądź zlecić te działania agencji interaktywnej.

b) Nieprawidłowa optymalizacja techniczna

Do głównych przewinień w tym zakresie przede wszystkim należą: nieodpowiednio sformułowane meta tagi – title i description. Albo wcale ich nie uzupełniasz, albo upychasz tam słowa kluczowe. Oba rozwiązania są fatalne. Należy umieścić jedno słowo kluczowe, ewentualnie dwa, nazwę firmy oraz lokalizację w title a w description zachętę do wejścia na stronę.
Różne zagnieżdżenia nagłówków H2 i H3 także nie sprzyjają wysokim pozycjom. Brak schematu optymalizacyjnego jest złe odbierany przez Google. Poprzez nieumiejętne linkowanie wewnętrzne możesz także zaszkodzić swojej stronie. Pamiętaj, linkuj z podstrony A do tematycznie powiązanej podstrony B. Nie do losowej.
Wskazówki:

  • Utrzymuj odpowiednią hierarchię oraz struktury linków wewnętrznych.
  • Dbaj o krótki anchor text
  • Uzupełniaj meta dane

c) Niskiej jakości linki zewnętrzne

Pozycjonowanie w dużej mierze opiera się na link buildingu, czyli zdobywaniu odnośników do Twojej strony z portali zewnętrznych. Odpowiednio zaplanowana strategia linkowania może przynieść niesamowite wyniki. Należy pamiętać o doborze optymalnej ilości odnośników, dywersyfikacji miejsc, z których pozyskujesz linki, różnorodności anchorów oraz atrybutów, a także tematyczności lokalizacji względem Twojej witryny. Kara może zostać nałożona na stronę, gdy zdobywasz za dużo linków do strony w krótkim czasie, a linki pochodzą ze zaspamowanych miejsc bądź opierają się na samych frazach kluczowych – anchor text.

Jak zdobywać dobre linki?

  • Unikaj zaspamowanych miejsc
  • Wykorzystuj jak najwięcej możliwości – fora, katalogi, portale, Whitepress
  • Nie zdobywaj wyłącznie linków dofollow na anchor będący słowem kluczowym.

Co zrobić, aby zapobiec karze od Google?

  • Zadbaj o klarowną nawigację na stronie internetowej.
  • Wykorzystaj linkowanie wewnętrzne do intuicyjnego poruszania się po domenie (m.in. breadcrumps)
  • Zmniejsz czas oczekiwania na załadowanie strony
  • Zadbaj o mobilność
  • Monitoruj linki zewnętrzne za pomocą narzędzi np. Majestic SEO, Ahrefs
  • Usuwaj niechciane linki za pomocą Google Disavov
  • Jeżeli strona uzyskała bardzo mocną karę algorytmiczną, konieczna okazać się może zmiana domeny

O autorze

Łukasz Kowalski

Specjalista SEO