fbpx
StudioLokomotywa.pl • Napędzamy Twój Biznes!

Opublikował użytkownik: Olga

linkowanie wewnętrzne

W procesie pozycjonowania fundamentalną rolę pełni optymalizacja strony internetowej pod SEO (on-site). To szereg czynności, które poprawiają wydajność, użyteczność oraz widoczność strony internetowej w Google. Jednym z kluczowych działań w strategii SEO jest linkowanie wewnętrzne. W dzisiejszym artykule omawiamy, jakie efekty przynosi i dlaczego z pietyzmem zwracamy uwagę na ten obszar przy promocji Twojej strony www.

Co to jest linkowanie wewnętrzne?

Divider

Linkowanie wewnętrzne (z ang. internal linking) to wszystkie odnośniki w ramach jednej domeny. Pozwalają one robotom Google oraz potencjalnym Twoim klientom na dotarcie do wszelkich, kluczowych z biznesowego punktu widzenia, zasobów.

Linkowanie wewnętrzne umożliwia lepszą indeksację podstron, a co za tym idzie – większą widoczność na wiele fraz kluczowych w wynikach wyszukiwania Google. Pozytywnie wpływa również na sprzedaż, gdyż poprzez klarowną strukturę strony użytkownik nie gubi się i chętniej podejmuje decyzję o skorzystaniu z usług/kupnie produktów.

Zalety linkowania wewnętrznego (internal linking)

Divider

1. Wydajna indeksacja strony internetowej

Każdemu właścicielowi strony internetowej zależy, aby każda sekcja jego serwisu była łatwo dostępna dla klientów w Google. Aby uzyskać ten efekt, domena musi być dobrze zaplanowana i wdrożona. Roboty Google muszą mieć łatwy wgląd we wszystkie ważne zasoby strony www. Przy niewielkich stronach usługowych, które mają kilka podstron, nie ma problemu – wystarczy podlinkowanie ze strony głównej. Co natomiast w przypadku dużych sklepów internetowych? Przecież nie podlinkujemy wszystkich produktów ze strony głównej, bo taka ilość linków na stronie głównej nie będzie ani czytelna, ani jasna dla Google. Wtedy właśnie odpowiednie linkowanie wewnętrzne rozwiązuje ten problem. Wykorzystując artykuły blogowe, taksonomie, linkowanie z kategorii do produktów i wiele innych zabiegów (np. mapy strony) umożliwiamy robotom i użytkownikom swobodny dostęp do ważnych miejsc w sklepie internetowym. I tu nie musimy martwić się o ilość linków wewnętrznych. To też wpływa pozytywnie na pozycje w wynikach wyszukiwania Google.

Divider

2. Mniejszy współczynnik Bounce Rate

Dobrze wykonane linkowanie wewnętrzne zmniejsza Bounce Rate, czyli powoduje mniejszy współczynnik odrzuceń. Występuje on wtedy, gdy użytkownik po wejściu na Twoją stronę www nie wykonuje żadnej czynności i wychodzi ze strony. Oznacza to, ze nie znalazł adekwatnej treści dla siebie bądź oferty. Aby zmniejszyć współczynnik odrzuceń, należy poprawić zarówno treść, ale również linkowanie wewnętrzne, zwracając przy tym uwagę na rodzaje linków wewnętrznych, o czym w dalszej części wpisu.

Przykład: Być może odbiorca dotarł do strony kategorii po wpisaniu frazy związanej z danym produktem. Z uwagi na źle wykonane SEO wyświetliła się kategoria, na której ten produkt jest na 2 stronie paginacji. W efekcie użytkownik – nie znalazłszy produktu przy pierwszym „rzucie oka” – ucieka ze sklepu. Gdyby wdrożyć wcześniej odpowiednie linkowanie wewnętrzne, w Google wyświetliłby się produkt i prawdopodobnie nie było by mowy o odrzuceniu ze strony klienta.

Divider

3. Dłuższy czas przebywania na stronie www

Ten punkt wiąże się ze wcześniejszym. Jeśli wyeliminujemy wysoki współczynnik odrzuceń, linkowanie wewnętrzne posłuży wydłużeniu obecności użytkownika na Twojej stronie internetowej. Dlaczego to jest takie ważne? Google coraz bardziej analizuje zachowanie użytkownika podczas sesji na stronie www. Im dłuższy czas przebywania oraz im więcej działań (kliknięć, scrollowań), tym lepiej. Oznacza to dla robotów, że treści wewnątrz domeny są interesujące. Linkowanie wewnętrzne w tym kontekście powinno pomóc odbiorcy w zorientowaniu się, gdzie się znajduje w strukturze (tzw. breadcrumps), przedstawić pełną ofertę danej strony www (np. menu boczne) oraz poprowadzić za rączkę do procesu zakupowego (podlinkowany kontakt).

4. Lepsze UX

UX (z ang. User Experience) to proces, który zmierza do tego, by użytkownicy na stronie www mieli satysfakcję z przebywania na niej (oferta, informacje, estetyka). Dzięki odpowiednio wdrożonemu linkowaniu wewnętrznemu dajemy odbiorcom komfort korzystania z Twojej strony internetowej. Jeżeli potencjalny klient ma wszystko pod ręką, wie gdzie jest i gdzie może znaleźć odpowiednie informacje, odetchnie z ulgą oraz chętniej i dłużej będzie wertować stronę www. Dlatego klarowne menu, jak i sekcje z podobnymi artykułami bądź produktami są jak najbardziej wskazane, by UX było dobrze zrobione.

Divider

5. Wyższe pozycje słów kluczowych

Linkowanie wewnętrzne (internal linking) pozytywnie wpływa na wyższe pozycje fraz kluczowych linkowanych podstron np. w wynikach wyszukiwania Google. Aktualnie niezwykle korzystnie działają artykuły blogowe wewnątrz domeny. Publikując na przykład 6 artykułów blogowych po 5000 zzs (znaki ze spacjami) osiągamy dwa cele. Po pierwsze: artykuły te będą generować ruch z long tail (długi ogon), czyli wyrażeń złożonych z kilku słów, które są bardziej precyzyjne. Po drugie: możemy wykorzystać te treści do linkowania wewnętrznego do stron usługowych bądź produktowych.

Nie jest to jednakże sztuczne linkowanie na dane słowa kluczowe. Trzeba wyczuć kontekst. Jeśli tekst traktuje o tym, „Ile ekogroszku przygotować na zimę?”, to linkowanie do produktu – czyli ekogroszku – jest jak najbardziej wskazane. Taki artykuł doradza, a jednocześnie sugeruje dobór produktu. Poprawia również pozycje frazy kluczowej produktu, a jeszcze może zwiększyć sprzedaż. Dwie pieczenie na jednym ogniu 🙂 Podlinkowane frazy kluczowe należy dodawać w dopasowaniu ścisłym – exact match – bądź częściowym, dłuższym – partial match.

Divider

6. Zwalczanie kanibalizacji słów kluczowych

Czasami przy pozycjonowaniu stron internetowych występuje zjawisko, gdy dwie lub więcej podstron rywalizuje ze sobą w wyszukiwarce Google. Jednego dnia dana podstrona jest na 5 miejscu, drugiego kolejna na 70. W poprzednim artykule omówiliśmy tę osobliwa sytuację, znaną jako kanibalizacja słów kluczowych. Jednym ze sposobów poradzenia sobie ze zjawiskiem kanibalizacji słów kluczowych jest odpowiednie linkowanie wewnętrzne, między innymi w treści strony. Wspomnę tylko, że najczęściej popełniane błędy to linkowanie do kilku podstron z tą samą frazą kluczową.

Linkując do podstrony w obrębie danej witryny, która ma być docelową na daną frazę kluczową, zwiększamy jej moc (pozytywny przepływ link juice) i szansę na to, że Google uzna ją za prymarną. Oczywiście należy pamiętać o innych działaniach w tym zakresie, jak na przykład deoptymalizacja niepotrzebnych kolejnych podstron. Ilość linków wewnętrznych jesteśmy w stanie sprawdzić w Google Search Console. Tam też zweryfikujemy, z jakich URL-i wychodzą linki wewnętrzne.

Divider

7. Bardziej bezpieczne niż linkowanie zewnętrzne

Linkowanie zewnętrze od lat jest jednym z bardziej istotnych czynników rankingowych dla Google. Działania off-site niosą jednakże za sobą ryzyko otrzymania kary za spamerskie linki zewnętrzne. Natomiast jeżeli chodzi o linki wewnętrzne to jest dużo bezpiecznej. W ramach domeny możemy pozwolić sobie na wszelkie linkowanie na słowa kluczowe. Gdy strona internetowa wypełniona jest wysokiej jakości treściami, linkowanie wewnętrzne może okazać się skuteczną strategią polepszania pozycji słów kluczowych, za które domeny nie otrzymują kar. Przyjęło się, że z treści jednej podstrony powinny wychodzić 1-2 linki wewnętrzne z odpowiednim anchorem z frazą kluczową, dlatego należy umieścić linki wewnętrzne w odpowiednich miejscach. Jeden zaraz na początku treści poszczególnych podstron, a drugi w dalszej treści podstrony.

8. Budowa topical authority

Topical authority to zjawisko wypełniania strony www wysokiej jakości treściami na dany temat. Zauważamy znacznie lepsze wyniki stron internetowych, które mają pogrupowane treści według zagadnień. Przy prostej stronie www, która zajmuje się jedną kwestią, wystarczy publikować tematyczne artykuły blogowe. W przypadku firmy, która ma kilka usług, np. „SEO”, „strony internetowe” lub aplikacje, bądź kilkanaście (jak portale informacyjne), warto wdrożyć grupowanie treści.

Na arenę działań wkracza tu taksonomia. Co to jest? To usystematyzowana metoda klasyfikowania w kategoriach. Przekładając na SEO oznacza to, że budujemy tematyczne silosy w ramach danego zagadnienia.

Przykład – masz sklep internetowy z odzieżą

Divider

Kluczowy produkt – kurtki

Możesz wykonać linkowanie wewnętrzne, tworząc content pod różnymi kątami:

KOLOR

MATERIAŁ

WZÓR

PORY ROKU

ZASTOSOWANIE

STYL

W kategorii kurtki warto wtedy podlinkować te taksonomie. Możesz to wdrożyć oczywiście za pomocą filtrów, ale w przeważającej ilości sklepów nie są one indeksowane, gdyż adresy URL są generowane automatycznie. Warto zwrócić uwagę, jak robi to Zalando. Po wybraniu filtra pojawia się nowy adres URL. Jest on zoptymalizowany w title, description, nagłówkach. Do każdej tej taksonomii można dodać również tekst, który wzmocni proces SEO.

Gdzie i jak wdrożyć proces linkowania wewnętrznego?

Divider

Linkowanie wewnętrzne efektywnie działa w:

Menu górnym – powinno ono być rozwijane i rozbudowane,

Menu bocznym – powinno znajdować się po lewej stronie, gdyż odbiorcy od tej strony zaczynają przeglądać informacje,

Treści strony głównej – linki tekstowe umieszczone na stronie głównej dają porządnego kopa. W przypadku sklepów internetowych warto dodać też moduł „najczęściej kupowane” oraz promocje,

Menu okruszkowym – breadcumps – warto wdrożyć je na każdej podstronie; poprawia nawigację i UX,

Mapach strony xml oraz html – typowo pod roboty Google,

Divider

Stopce – podlinkować warto tu podstrony, które nie znalazły się w menu głównym,

Treści stron kategorii – linkowanie z kategorii do kategorii lub podkategorii/produktu wzmacnia linkowane podstrony,

Treści artykułów blogowych – to naszym zdaniem najmocniejsze linki wewnętrzne, ponieważ opatrzone są rozbudowaną, wysokiej jakości treścią,

Cross sellingu i up sellingu – to dodatkowe podlinkowanie produktów/usług oraz szansa na większą sprzedaż,

Taksonomiach – budujemy pozycje fraz ze względu na charakterystykę produktów.

Czy warto linkować do strony głównej?

Divider

Linkowanie do strony głównej serwisu określane jest jako „linkowanie wsteczne”. Na pierwszą myśl wydaje się to zabiegiem nielogicznym – przecież home page jest podlinkowany na każdej podstronie, choćby z logo. Czasem jest jednak tak, że na konkurencyjne słowo kluczowe Google wyświetla Twoją stronę główną w serpach, a nie docelową podstron. Prawdopodobnie dlatego, że strona główna jest najmocniejsza i występuje na niej choćby raz to słowo kluczowe.

Niekiedy warto wzmocnić home page na to wyrażenie dodając treści i linki wewnętrzne z artykułów blogowych, ponieważ tylko home page może na dane konkurencyjne słowo dostać się do TOP 10. Wtedy też linkowanie wsteczne jest jak najbardziej wskazane. W istniejącym serwisie warto sprawdzić linkowanie wewnętrzne i nanieść odpowiednie poprawki zarówno we wpisach blogowych jak i w całej strukturze witryny.

PODSUMOWANIE

Divider

Linkowanie wewnętrzne to niezwykle szeroki i ważny temat. Powinno być wprowadzane na każdej podstronie domeny. Szczególnie w przypadku sklepów internetowych – każdy link wewnętrzny który ma wystąpić w obrębie danej witryny, powinien być przemyślany, ponieważ może zwiększyć sprzedaż. Nie należy umieszczać linków wewnętrznych w dowolnych miejscach, ale w tych, które pozwalają wejść na podstrony robotom wyszukiwarki – więcej o robotach wyszukiwarek w artykule Plik robots.txt i sekcja meta.

Linkowanie wewnętrzne to także fundament dobrze przeprowadzonej optymalizacji strony internetowej pod SEO i UX (użyteczność witryny). Dzięki prawidłowemu rozmieszczaniu odnośników pomiędzy podstronami w ramach jednej domeny można znacznie poprawić proces pozycjonowania. Dlatego już teraz możesz sprawdzić linkowanie wewnętrzne i nanieść odpowiednie zmiany w linkowaniu wewnętrznym. Potrzebna jest tylko analiza linków wewnętrznych, występujących w strukturze witryny.

Olga Matuszak

W świece SEO i pozycjonowania od 2017r. Można powiedzieć, że content marketing mam we krwi. Gdy nie pozycjonuję w Lokomotywie zaczytuję się w komiksach i oglądam za dużo seriali animowanych :)

3 komentarze do “Jak linkowanie wewnętrzne wpływa na pozycjonowanie?

  1. Dobry artykuł 🙂 Dodałbym jeszcze informacje, że w linkowaniu wewnętrznym istotna jest sama struktura strony. Jeżeli jest ona z góry zaplanowana i do tego wiemy na jakie słowa kluczowe powinna się pojawiać każda z podstron w tej strukturze – linkowanie wewnętrzne będzie o wiele bardziej efektywne.
    Linkowanie w miarę możliwości powinno się odbywać w obrębie tzw “siliosów”, czyli jednej tematyki w obrębie struktury (można je tworzyć dzięki taksonomiom o których mowa w artykule) – różne kurtki linkują między sobą, a różne sukienki między sobą. Siliosem w tedy jest kategoria główna sklepu.
    Do tego, jeżeli strona ma wdrożony system taksonomii to bardzo łatwo można budować schematy produktów podobnych. Zimowa kurtka w kolorze brązowym powinna linkować innych zimowych produktów o kolorze brązowym itd. – to zadziała najlepiej gdy sklep ma bardzo przemyślaną strukturę.

  2. Świetny artykuł. Z pewnością wykorzystam każdą z zawartych tu rad.

  3. Dobrze napisany artykuł, fajnie jak dodałbyś jeszcze informacje o samej strukturze strony, bo to też jest istotne 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zostaw wiadomość



    Tel: +48 736 769 550
    biuro@studiolokomotywa.pl