Istnieją dwie taktyki pozycjonowania strony internetowej: zgodna z wytycznymi dla webmasterów (White Hat SEO) i sprzeczna z poleceniami pracowników Google (Black Hat SEO). W dzisiejszym artykule zajmiemy się tą drugą. Metoda Black Hat SEO to przede wszystkim: upychanie słów kluczowych, ukrywanie treści oraz spamowanie. Polega ona na działaniu pod wyszukiwarki, które pozwala w krótkim czasie osiągnąć bardzo dobre pozycje. Czy jest to bezpieczne dla Twojej strony? Odpowiedź brzmi: NIE!
Black Hat SEO można rozgraniczyć zgodnie z dwoma strefami działań: a) optymalizacja strony i treści b) Link Building
- Działania na stronie – optymalizacja strony internetowej stanowi pierwszy etap, podczas którego stosowane są zakazane metody w pozycjonowaniu. Powielanie słów kluczowych – dające efekt nienaturalności, duplikowanie treści, ukrywanie tekstu pod grafikami i w altach to wiele czynności, które mogą szybko poprawić pozycje Twojej strony. Z pewnością jednak będą skutkować karami od Google.
- Działania poza stroną – to czynności zewnętrzne związane ze zdobywaniem odnośników zewnętrznych, czyli Link Buildingiem. Ostre linkowanie nadal przynosi pozytywne rezultaty, jednak zmieniające się algorytmy wyszukiwarek coraz mocniej to tępią. Zdecydowanie lepiej nastawić się na pozyskiwanie dobrych jakościowo linków z ,,czystych” i tematycznych źródeł w optymalnej ilości.
Przykładowe zabiegi Black Hat SEO
Wykorzystywanie poniższych technik pozycjonowania stron, może spotkać się z karą od Google:
- Upychanie słów kluczowych – to nienaturalne, zintensyfikowane występowanie danej frazy kluczowej na danej witrynie internetowej,zarówno w tekstach, jak i we fragmentach kodu strony: takich jak meta tagi czy alty.
- Cloaking (maskowanie) – to przedstawianie robotom wyszukiwarek innej treści w porównaniu do przeznaczonej dla użytkownika. To niestety igranie z ogniem. Gdy roboty Google trafią na to oszustwo, strona może zostać usunięta na długi czas z indeksu wyszukiwarki.
- Systemy wymiany linków to działania zmierzające do uzyskania pozycjonujących odnośników zewnętrznych na daną stronę (często automatycznie) w bardzo krótkim czasie. Jest to bardzo ryzykowne, gdyż wyszukiwarki nie tolerują tego rodzaju działań.
- Doorway pages –polega na tworzeniu stron internetowych pod określone frazy kluczowe, przekierowujących użytkownika za pomocą linków do innej strony, najczęściej o odmiennej tematyce.
- Spamowanie – dotyczy to szczególnie zbyt wzmożonego udzielania się na blogach i forach, nadmiernego dodawania mimochodem lub w stopce linków z anchorami słów kluczowych.
- Parasite hosting –oznacza tworzenie mini-stron zapleczowych, w celu umieszczania na nich linków do pozycjonowanej domeny.
Kary od Google za nieetyczne metody działania
Istnieją dwa typy konsekwencji nieetycznego pozycjonowania w internecie:
- Kara ręczna – zwana także ,,filtrem”. Nakłada ją pracownik Google. W takim wypadku zostaje wyświetlona informacja w Google Search Console (jeśli się doda tę usługę wcześniej do strony). Karę tę można odwrócić poprzez usunięcie nieprzyjaznych linków i kontaktując się z pracownikiem Google.
- Kara algorytmiczna – bardziej dotkliwy wymiar kary, gdyż jest długotrwała. Problematyczne jest znalezienie źródła winy, a co za tym idzie, naprawy błędów. Filtr nakładany jest automatycznie przez wyszukiwarki. Nie otrzymujemy żadnych powiadomień o takich działaniach. Odbija się to negatywnie w statystykach strony (odwiedzinach oraz pozycjach fraz kluczowych). Konsekwencje kary algorytmicznej są odczuwalne aż do momentu usunięcia wszelkich przewinięć pozycjonerskich.
Konsekwencje działań Black Hat SEO:
- wykluczenie witryny z indeksu
- zmniejszenie zaufania dla danej domeny
- znaczący spadek pozycji fraz kluczowych w wynikach wyszukiwania