Autor: Olga Matuszak

Olga Matuszak

5 utrwalonych mitów o pozycjonowaniu

6 minut czytania

Marketing sieciowy rozwija się coraz prężniej. Aktualnie brak strony internetowej dyskwalifikuje wiele firm na rynku większości branż. XXI wiek to czas wzmożonej konkurencji w świecie wirtualnym. Jednym ze sposobów wyróżnienia się, zwiększenia widoczności swojej witryny, a zarazem biznesu i zdobycia klientów, jest pozycjonowanie. To nadal mało znane pojęcie, wokół którego narosło wiele mitów. Pisaliśmy wcześniej o zabobonach świata SEO.  Dziś poznajcie 5 najczęściej powtarzanych!

1. SEO i pozycjonowanie to synonimy.

Nie ma równości między SEO a pozycjonowaniem. Pierwsze pojęcie to skrót angielskiego wyrażenia – „Search Engine Optimization”. Oznacza optymalizację witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych, która jest fundamentem zwiększania widoczności danej strony w Google. Pozycjonowanie natomiast jest zagadnieniem szerszym. W jego skład wchodzi wspomniane SEO, artykuły eksperckie/sponsorowane/blogowe (content marketing) oraz budowa bazy odnośników zewnętrznych (link building).

2. Kampania AdWords pozytywnie wpływa na pozycjonowanie.

Nawet najskuteczniejsze kampanie AdWords nie poprawią pozycji wyrażeń kluczowych strony w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Linki sponsorowane mogą pomagać w promowaniu witryny w internecie, natomiast dzieje się to równolegle i z użyciem innych środków oraz narzędzi. Różnica jest jeszcze taka, iż działanie AdWords kończy się wraz z wyczerpaniem budżetu, natomiast w pozycjonowaniu organicznym efekty mogą utrzymać się jeszcze przez jakiś czas.

3. Agencja SEO gwarantuje pozycję w TOP 10.

To jeden z najczęściej wykorzystywanych sloganów, którym posługują się nieuczciwe agencje interaktywne. Rzetelna firma zajmująca się SEO wie, że nie można zagwarantować pozycji na pierwszej stronie wyszukiwań. Google sterowana jest przez algorytm Google, który składa się z tysięcy zmiennych, o których wiedzą tylko wtajemniczeni pracownicy tegoż giganta. Agencja SEO może metodą prób i błędów dojść do wysokiego poziomu, ale nigdy nie będzie w stanie w 100% czegoś zagwarantować.

4. Można określić dokładny czas wypozycjonowania strony.

Podobnie, jak w punkcie 3, określenie precyzyjnego czasu skutecznego pozycjonowania jest niemożliwe. Można jedynie z większym lub mniejszym prawdopodobieństwem kalkulować i szacować. Firma Google skrupulatnie ukrywa czynniki, które wpływają na pozycje, dając jedynie wskazówki. Doświadczona agencja SEO nigdy nie powie, że wypozycjonuje stronę np. w miesiąc.

5. Osiągnięcie szczytu oznacza koniec pozycjonowania.

Wiele osób sądzi, że jeśli ich strona jest na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania, to można zakończyć współpracę z agencją. Po pewnym czasie okazuje się, że pozycje spadają, nawet drastycznie. Dlaczego? Lokaty w wyszukiwarkach nie są dane raz na zawsze. Pierwszym krokiem jest indeksacja strony, potem walka o pozycje, a ostatnim i najważniejszym – utrzymanie ich. Konkurencja nigdy nie śpi i będzie dążyć do tego, by nas zdetronizować. Pozycjonowanie jest niekończącym się procesem, który trzeba stale kontynuować, by mieć wymierne korzyści.

O autorze

Olga Matuszak

Starsza Specjalistka SEO